Δευτέρα, 26-ΙΟΥ-2017, 8:17 PM
Welcome Ξωτικό | RSS


Αστικοί θρύλοι Β

Σατανάς στον καθρέφτη
Να μια "καλή” ιδέα για νέους κι ανόητους που δεν έχουν πως να περάσουν την ώρα τους. Μπορούν λοιπόν μεταξύ δώδεκα και τρεις μετά τα μεσάνυχτα να ανάψουν ένα κερί, να σταθούν μπροστά σε έναν καθρέφτη και να φωνάξουν τρεις φορές το όνομα του Σατανά. Με το που θα το κάνουν, με τη σειρά του κι εκείνος θα τους κάνει τη χάρη να τον δουν στον καθρέφτη να στέκεται πίσω τους. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να γυρίσουν, παρά να σβήσουν το κερί και να φύγουν από εκεί. Και σε αυτή την περίπτωση δεν το έχει κάνει εκείνος που το διηγείται αλλά φίλος ενός φίλου που σε άλλες περιπτώσεις το τήρησε κατά γράμμα και όλα καλά και σε άλλες δεν το τήρησε και ακόμα τον τρέχουν για θεραπείες…

Αίμα και άλλα συστατικά στην coca cola
Θα τον έχετε ακουστά κι αυτόν τον αστικό θρύλο που ισχυρίζεται πως η παγκόσμια επιτυχία του συγκεκριμένου αναψυκτικού δεν οφείλεται τόσο στο ότι περιέχει τα συστατικά που κανείς δεν γνωρίζει τις αναλογίες τους αλλά στο ότι ένα από αυτά τα συστατικά είναι ούτε λίγο ούτε πολύ ανθρώπινο αίμα!
Αυτή είναι μια παράδοση που κρατάει από παλιότερες εποχές και έχει σχέση με το ζήτημα της ανθρωποφαγίας και της πόσης αίματος. Ιδιαίτερα η τελευταία θεωρήθηκε από τους πολέμιους του χριστιανισμού ότι συμβαίνει (ή υποκρύπτεται) πίσω από το μυστήριο της Θείας Μετάληψης.

Η Ομάδα Έψιλον
Ένας ελληνικός αστικός θρύλος ισχυρίζεται την ύπαρξη μιας μυστικής ομάδας ανθρώπων, η οποία εργάζεται με σκοπό την αποτροπή των σκοτεινών σχεδίων της Νέας Τάξης πραγμάτων και την αποκατάσταση του ένδοξου ελληνικού παρελθόντος στο μέλλον, μέσω της αναγέννησης του Έλληνα. Τι δεν έχει γραφτεί για αυτή την ομάδα… ότι τα μέλη της είναι κάτοχοι υπερτεχνολογίας από τους αρχαίους έλληνες, ότι διαθέτουν σημαντικές δυνάμεις, ότι κατά καιρούς προσεγγίζουν σημαντικούς ανθρώπους για να τους στρατολογήσουν και τόσα πολλά που θα γέμιζαν αρκετά βιβλία.

Ο άνθρωπος στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου
Αυτός είναι ένας διάσημος αστικός θρύλος κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά τον συναντάμε παντού. Υποτίθεται, λοιπόν, ότι καθώς οδηγείτε το αμάξι σας, το οποίο μέχρι εκείνη την ώρα ήταν καλά κλειδωμένο και δεν υπάρχει απολύτως κανένα ίχνος παραβίασης, ξαφνικά βλέπετε από τον μεσαίο καθρέφτη κάποιον άνθρωπο να κάθεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Σταματάτε τρομοκρατημένοι, κοιτάζετε πίσω αλλά δεν βλέπετε κανέναν, διότι απλά δεν υπάρχει.

Ο ωτοστόπερ που εξαφανίζεται
Διάσημος αστικός θρύλος είναι και ο εξαφανιζόμενος ωτοστόπερ. Οδηγείτε το αμάξι σας συνήθως σε κάποιον ερημικό ή όχι πολυσύχναστο δρόμο, όταν βλέπετε κάποιον να σας κάνει ωτοστόπ. Σταματάτε και βλέπετε ότι είναι κάποιος, άντρας ή γυναίκα, ενήλικας ή παιδί, ο οποίος συνήθως δεν μιλάει πολύ και του προτείνετε να τον μεταφέρετε λίγο παρακάτω. Δέχεται, μπαίνει στο αμάξι και λίγο αργότερα εξαφανίζεται!
Η ιστορία αυτή είναι ο βασικός κορμός, ωστόσο υπάρχουν δεκάδες παραλλαγές. Μια από αυτές θέλει τον άγνωστο να εξαφανίζεται ήρεμα, χωρίς παρενέργειες, καμιά φορά κοντά σε κάποιο σημείο που αργότερα υποτίθεται πως γίνεται γνωστό ότι ο ίδιος είχε χάσει τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα. Σε μια άλλη παραλλαγή ο άγνωστος χάνεται αφού πρώτα έχει προειδοποιήσει για την επικινδυνότητα του σημείου του δρόμου, στον οποίο πάλι αργότερα γίνεται γνωστό πως είχε χάσει τη ζωή του.
Υπάρχουν όμως και χειρότερες παραλλαγές, κατά τις οποίες ο άγνωστος, πριν εξαφανιστεί, προκαλεί φόβο και τρόμο στον οδηγό, καθώς αυτός διαπιστώνει πως στην πραγματικότητα είναι έναν νεκρό ή κάποιο κακό πνεύμα που μεταφέρει με το αμάξι του…

Οι επιστολές των Αγίων
Διάσημες την εποχή που δεν υπήρχε ακόμη το ηλεκτρονικό ταχυδρομεί, οι επιστολές αυτές έφταναν στο σπίτι σου χωρίς φυσικά να αναφέρεται ο αποστολέας ή η διεύθυνσή του. Συνήθως τις έβρισκες στο γραμματοκιβώτιό σου και όλες περιείχαν το ίδιο πάνω – κάτω κείμενο. Ότι ένας Άγιος (αναφερόταν ποιός) έκανε τα εξής θαύματα και για αυτό το λόγο έπρεπε όλο αυτό να διαδοθεί στον κόσμο, διαφορετικά οι συνέπειες για τον παραλήπτη της επιστολής θα ήταν φοβερές. Φρόντιζαν να αναφέρουν ότι ο τάδε που δεν έγραψε άλλες δώδεκα επιστολές για να τις ταχυδρομήσει διαλαλώντας τα θαύματα του Αγίου, έπαθε μεγάλες συμφορές, αρρώστησε, έχασε την περιουσία του ενώ επίσης πέθανε ο ίδιος ή άλλο μέλος της οικογένειάς του.
Περιττό να αναφερθεί ότι υπήρξε κόσμος που πίστεψε στις ανοησίες αυτές και τρομοκρατήθηκε. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της έλλειψης λογικής, μην σας κάνει εντύπωση.

Τα καπάκια των δρόμων στην Αθήνα και αλλού
Αυτή είναι μια πιο φρέσκια νεομυθολογία που από όσο ξέρω ακόμη ερευνάται. Υπάρχουν αρκετές φωτογραφίες από καπάκια υπονόμων στους δρόμους της πρωτεύουσας και σε άλλες πόλεις, τα οποία φέρουν επάνω τους περίεργα σύμβολα, ανάμεσά τους ακόμη και σύμβολα που έχουν χρησιμοποιηθεί στο μυστικισμό. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, τα καπάκια αυτά έχουν τοποθετηθεί σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης, εξυπηρετώντας κάποιο άγνωστο σκοπό, σηματοδοτώντας ίσως κάποια ιδιαίτερα σημεία. Πολλοί ισχυρίζονται πως τα σύμβολα έχουν καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα ενώ κάποιοι άλλοι νομίζουν πως όλο αυτό εντάσσεται στα πλαίσια της Αστυμαγείας, μιας Μαγείας δηλαδή των πόλεων και κάποιοι τρίτοι τα συνδέουν με ιδιαίτερα σχέδια που υπάρχουν ως γράφιτι σε πολλά κτίρια. Ίσως όλα αυτά να έχουν έναν αποτρεπτικό – εξορκιστικό χαρακτήρα, συνεχίζοντας μια παράδοση που χάνεται στο βάθος των αιώνων.
Επαναλαμβάνω, όμως, ότι είναι μια σχετικά νέα θεωρία και χρειάζονται περισσότερα στοιχεία περισσότερα από τα οποία θα βρει κανείς στο έργο του συγγραφέα κ. Βέμπου.

Η σπηλιά του Νταβέλη
Κατά την άποψή μου αποτελεί το σημαντικότερο εκπρόσωπο της ελληνικής μεταφυσικής. Ηπερίφημη σπηλιά του όρους των Αμώμων, για την οποία κυκλοφορούν εκατοντάδες ιστορίες και έχουν γραφτεί δεκάδες βιβλία και άρθρα, καθένα από τα οποία την προσεγγίζει με μια ή περισσότερες από τις άφθονες πλευρές της.
Πραγματικά είναι δύσκολο να βρει κάποιος έναν τομέα της μεταφυσικής γνώσης που να μην έχει συνδεθεί με την διαβόητη αυτή σπηλιά. Θεωρίες εξωγήινης συνομωσίας, σχέδια παγκοσμιοποίησης και νέας τάξης πραγμάτων, κάτοικοι του εσωτερικού της γης, μαγεία, λατρεία του σατανά, θεωρίες διαταραχών του χωροχρονικού συνεχούς και τόσα άλλα έχουν προταθεί ως πιθανές ερμηνείες των φαινομένων που έχουν παρατηρηθεί εκεί.
Που βρίσκεται η αλήθεια και που το ψέμμα; Που εντοπίζεται η υπερβολή και που η ακρίβεια των διηγήσεων;

"Εάν από τις Δώδεκα έως τις Τρεις μετά τα μεσάνυχτα σχηματίσεις στο τηλέφωνό σου τον αριθμό 666, τότε θα σου απαντήσει μια φριχτή φωνή που θα σου λέει τρομερά πράγματα, ενώ θα ακούγονται κραυγές, ουρλιαχτά και υστερικά γέλια. Είναι ο ίδιος ο Διάβολος που απαντάει στο τηλεφώνημά σου. εγώ δεν τολμάω να το κάνω αλλά μου το είπε ένας φίλος μου που ένας φίλος του το είχε κάνει και δεν μπορούσε να κοιμηθεί τα βράδια μετά από αυτό…”
Θα μπορούσε να αποτελεί τη βάση μιας διαφήμισης εταιρείας κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας και όμως δεν είναι κάτι τέτοιο αλλά η βάση ενός Αστικού Θρύλου. Με τον όρο αυτό εννοούμε τη δημιουργία και διάδοση ιστοριών εν είδει φήμης, την οποία επιβεβαιώνει κάποιος μάρτυρας που συνήθως εκείνος που την διηγείται δεν γνωρίζει προσωπικά αλλά αποτελεί γνωστό κάποιου άλλου γνωστού, ο οποίος ποτέ δεν αποκαλύπτεται.
Οι ιστορίες αυτές αποκαλούνται "αστικοί” θρύλοι αν και δεν εκτυλίσσονται πάντοτε σε αστικό περιβάλλον. Ο όρος δημιουργήθηκε κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 1960 έτσι που να υπάρχει διάκριση μεταξύ των σύγχρονων ιστοριών και των παλιότερων της λαϊκής παράδοσης. Όπως και οι τελευταίες έτσι και οι πρώτες ενδέχεται να έχουν μέσα τους κάποιο σπόρο αλήθειας αλλά γενικά διακατέχονται από υπερβολή και διαστρέβλωση τόση που ο περισσότερος πλέον κόσμος δεν τις πιστεύει και τις χαρακτηρίζει ως εκφράσεις εκκεντρικότητας, παραπληροφόρησης και δεισιδαιμονίας. Είναι σε τέτοιο βαθμό μάλιστα η υπερβολή που πλέον αγνοείται εκείνη η περίφημη μικρή δόση αλήθειας που μπορεί να κρύβεται μέσα τους.
Θεωρώ ότι εάν κανείς καθίσει να κάνει μια σοβαρή έρευνα για αυτές τις ιστορίες, μπορεί να βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα. Η ψυχολογία και η κοινωνιολογία, ίσως και άλλοι τομείς γνώσης να μπορούν να επωφεληθούν από τη μελέτη των αστικών θρύλων, γιατί στην πραγματικότητα δεν είναι παρά η εκπεφρασμένη ψυχολογία του πλήθους. Για αυτό ας μην βιαζόμαστε να απορρίπτουμε το οτιδήποτε.
Ο τελευταίος μήνας του χρόνου θα είναι αφιερωμένος στους αστικούς θρύλους. Θα προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε μερικούς από αυτούς, θα μιλήσουμε για τη δομή τους και θα ασχοληθούμε με κάποιους που συναντάμε στην Ελλάδα και αλλού στον κόσμο.

Δομή και τυπικά στοιχεία των αστικών θρύλων
Όπως προαναφέρθηκε, ένας τυπικός αστικός θρύλος ξεκινά με την παραδοχή ότι η ιστορία που θα ακολουθήσει βιώθηκε από τον φίλο ενός φίλου ή από κάποιον απροσδιόριστο, άρα και μη επαληθεύσιμο γνωστό. Η διάδοσή της γίνεται στόμα με στόμα και, όπως είναι αναμενόμενο, σε κάθε μετάδοσή της παραποιείται ελαφρώς ενώ προστίθεται ολοένα και αυξανόμενο το στοιχείο της υπερβολής.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό τους είναι η απουσία δεδομένων που θα οδηγούσαν σε επαλήθευση της ιστορίας. Τα στοιχεία του φίλου του φίλου ποτέ δεν δίνονται ή δίνονται με τρόπο που δεν μπορούν να επαληθευτούν, για παράδειγμα "ο φίλος μου ο Κώστας έχει ένα φίλο τον Γιάννη, ο οποίος έζησε το εξής… ή άκουσε από τον φίλο του το Γιάννη ότι ένας ξάδερφός του…” Τοποθεσίες μπορεί να περιγράφονται με ακρίβεια ή εντελώς αόριστα, όπως αόριστος είναι συνήθως ο χρόνος στον οποίο συνέβη μια εμπειρία (π.χ πριν μερικά χρόνια).
Οι περισσότερες από αυτές, ευθέως ή εμμέσως έχουν "διδακτικό” ή αποτρεπτικό χαρακτήρα, αποθαρρύνοντας τον ακροατή από το να κάνει κάτι ή ενθαρρύνοντάς τον να κάνει κάτι άλλο. Σε κάποιες περιπτώσεις σκοπός του αστικού θρύλου είναι η δημιουργία ενός φοβικού κλίματος που σχετίζεται με μια καθιερωμένη συνήθεια του πλήθους ή η δημιουργία λανθασμένων εντυπώσεων γύρω  από κάποια επιστημονική γνώση ή κατάκτηση. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως και στις άλλες, απουσιάζουν τα στοιχεία που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε διερεύνηση της υπόθεσης. Πιστές στο ύφος των παραμυθιών και των θρύλων, οι αστικοί μύθοι (ένας άλλος συνώνυμος όρος) διακατέχονται από μια αυξανόμενη κλιμάκωση της έντασης της διήγησης, που συνήθως οδηγεί σε ένα απότομο τέλος.
Δεν πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι σε πολλούς αστικούς θρύλους υποβόσκει το χιουμοριστικό στοιχείο, παρά το ότι το περιεχόμενό τους είναι δυσοίωνο.
Στα άρθρα που θα ακολουθήσουν θα εντοπίσουμε τις ομοιότητες ανάμεσα σε αστικούς θρύλους και μυθολογίες και προλήψεις ενώ θα επισημάνουμε την υπερβολή και σε ιστορίες που είναι πάρα πολύ πιθανό πως και οι ίδιοι θα έχετε ακούσει.

Πηγή FIRE OF FOHAT
Ψηφοφορία
Σε τι θέματα θέλετε να ανανεώσουμε το site μας?
Total of answers: 335
Login form
Επισκεψιμότητα
Total online: 2
Επισκέπτες: 2
Μέλη: 0
Site Translator
 
Visitors Location
Γίνετε μέλος μας!


Τα βιβλία μας!
Για τους λάτρεις του τρόμου.




Σε συνεργασία με:




Το Ράδιο μας!