Σάββατο, 25-ΝΟΕ-2017, 1:19 AM
Welcome Ξωτικό | RSS


Το Αίνιγμα με τα Καπάκια των Πόλεων

«Ήταν η Βονγκ που είχε φτιαχτεί για τις ανάγκες δυο κόσμων ταυτόχρονα. Μπορούσε να δει, χωρίς πραγματικά να καταλαβαίνει, πως μερικά από τα αλλόκοτα γωνιασμένα κτίρια και οι στριφογυριστοί δρόμοι που δεν είχαν νόημα για τα μάτια ενός ανθρώπου, ήταν σχεδιασμένα έτσι για τις ανάγκες αυτών των φιοδοειδών πλασμάτων. Και είδε ότι οι περίεργες μεταλλικές πλάκες που είχαν τοποθετηθεί στα πεζοδρόμια από τους προ πολλού νεκρούς μάγους ήταν για να συνδέουν τα δυο επίπεδα μαζί στα σημεία της διατομής τους».
Catherine Lucile Moore, Juhlie (από τις Περιπέτειες του Κορντγουέηνερ Σμιθ, μτφ. Γ. Μπαλάνος)


Η υπόθεση των περίεργων καπακιών με τα περίεργα σύμβολα στους δρόμους της Αθήνας και πολλών άλλων ελληνικών (και όχι μόνο) πόλεων είναι πλέον ευρύτερα γνωστή.
Για την ιστορία του θέματος, στα πεζοδρόμια (συνήθως) μπορεί κανείς να ανακαλύψει άφθονα μεταλλικά καπάκια φρεατίων τα οποία είναι αλλιώτικα από τ’ άλλα. Πρόκειται για καπάκια -σχετικά μικρά συνήθως σε διαστάσεις- που φέρουν καταφανώς μαγικά σύμβολα με κυριότερο ανάμεσά τους το πεντάκτινο αστέρι και πάμπολλες παραλλαγές του.
Τα εν λόγω καπάκια πρέπει να είναι αρκετά παλιά, αλλά περνούσαν απαρατήρητα, ακόμα και από ανθρώπους του χώρου της έρευνας του αγνώστου που μπορούσαν να εντοπίσουν την ιδιομορφία τους. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη παράξενο. Τα μεταλλικά καπάκια των πεζοδρομίων είναι κάτι τόσο κοινό και εμφανές που δύσκολα το προσέχει κανείς -σαν το Κρυμμένο Γράμμα του Εντγκαρ Αλλαν Πόε.
Η πρώτη έμμεση νύξη γι αυτά έγινε το 1993 στο βιβλίο του Γιώργου Μπαλάνου Η Σκιά του Κθούλου (στην πρώτη του έκδοση). Δυο χρόνια αργότερα, στην τηλεοπτική εκπομπή Τα Μυστήρια της Ελλάδας, που παρουσίαζε ο Γ. Μπαλάνος, τα μυστηριώδη καπάκια φιγούραραν και στο «γυαλί». Έκτοτε το θέμα έγινε ευρύτερα γνωστό και πολλά γράφτηκαν, ειπώθηκαν και συζητήθηκαν χωρίς όμως να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος στο θέμα της έρευνας.

Το κύριο μυστηριώδες σύμβολο των καπακιών είναι το πασίγνωστο πεντάκτινο αστέρι/πεντάλφα, παμπάλαιο μαγικό σύμβολο την ιστορία και τα παρακλάδια του οποίου μπορεί κανείς να ανακαλύψει σε πολλά βιβλία και άλλες πηγές. Εδώ δεν θα μας απασχολήσει το θέμα της ιστορίας του πεντάκτινου αστεριού. Αρκεί να σημειώσουμε ότι πρόκειται για πανάρχαιο και πανανθρώπινο σύμβολο που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια συνδέθηκε με «σατανισμό», «μαύρη μαγεία» και άλλες τέτοιες λέξεις-κλειδιά που ξυπνούν αρνητικούς συνειρμούς -ας είναι καλά ο χείμαρρος της παραπληροφόρησης και της ηλιθιότητας που τρέχει διαρκώς από τα «αποκαλυπτικά ρεπορτάζ» των ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών και άλλων συναφών οχετών.
Ουσιαστικά το πεντάκτινο αστέρι είναι ένα πανάρχαιο προστατευτικό σύμβολο, ένα σύμβολο του ανθρώπου και του κόσμου του που συναντάται από την αρχαία Αίγυπτο, Μεσοποταμία και Ελλάδα, μέχρι το σύγχρονο αποκρυφισμό. Ως αποτρεπτικό σύμβολο χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα σε ποικίλες μορφές.
Το βασικό αυτό σύμβολο των καπακιών συναντάται σε εξαιρετικά πολυάριθμες παραλλαγές. Υπάρχουν πεντάκτινα αστέρια με κύκλο εγγεγραμμένο ή περιγεγραμμένο, αυθεντικές πεντάλφες, πεντάκτινα με το σύμβολο του γιν-γιανγκ στο εσωτερικό τους, με βαθούλωμα ή εξόγκωμα στο εσωτερικό τους, με το γράμμα «Α» στο εσωτερικό τους (κάτι που θυμίζει τους περίφημους Χαλδαϊκούς Χρησμούς), μικρά, μεσαία, διπλά, μονά, αποτελούμενα από κουκίδες, μέσα σε ημισέληνο… κοντολογίς μια απέραντη ποικιλία η οποία σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη αναφοράς στοιχείων κατασκευαστή, δημιουργεί ένα επίμονο αίνιγμα.

Το στοιχείο που μπορεί να αποκλειστεί εξαρχής είναι αυτό της σύμπτωσης. Οι δεκάδες ή και εκατοντάδες παραλλαγές, η απουσία στοιχείων κατασκευαστή, οι σαφείς μαγικές παραπομπές και πολλά άλλα στοιχεία δείχνουν ότι κάθε άλλο παρά συμπτωματική είναι η ύπαρξη των συμβόλων -που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσαν να εξηγηθούν ως επιχειρηματικά ή βιομηχανικά λογότυπα.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, εκτός από τα «καθαρόαιμα» καπάκια με το πεντάκτινο αστέρι, έχουμε και άλλα με εξάκτινα αστέρια (άστρο του Δαβίδ), καπάκια με ηλιακά σύμβολα, καπάκια με στυλιζαρισμένα πεντάκτινα και εξάκτινα αστέρια κι ένα σωρό άλλα στα οποία οι προαναφερθέντες συμβολισμοί συνδυάζονται με περίεργα αρχικά ή άλλα σύμβολα.
Τι σκεπάζουν αυτά τα καπάκια; Κατ’ αρχάς να διευκρινίσουμε ότι τα καπάκια αυτά ΔΕΝ ανήκουν στην ΕΥΔΑΠ , όπως έχει γραφτεί λανθασμένα πολλές φορές. Απλώς ΜΟΙΑΖΟΥΝ με εκείνα της ΕΥΔΑΠ . Η ίδια η ΕΥΔΑΠ δηλώνει άγνοια -και μάλλον λέει την αλήθεια. Όταν το φθινόπωρο του 2000 δημοσίευσα ένα σχετικό άρθρο στον Ταχυδρόμο, είχε αναγραφεί από λάθος του αρχισυντάκτη, ότι τα μυστηριώδη καπάκια σκέπαζαν παροχές νερού της ΕΥΔΑΠ , είχε γίνει ολόκληρο θέμα -ακόμα και παρέμβαση του ίδιου του προέδρου της επιχείρησης. ’λλωστε τα μεταλλικά καπάκια των ΔΕΚΟ έχουν πάντα τη στάμπα με τα αρχικά της επιχείρησης (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΕΥ, ΕΥΔΑΠ κλπ), και πολλές φορές τη χρονολογία τοποθέτησης, ακόμα και τα στοιχεία του κατασκευαστή -στοιχεία που απουσιάζουν στα αινιγματικά καπάκια.

Η συχνότητα παρουσίας των καπακιών είναι υψηλότερη σε ορισμένους δρόμους ή περιοχές. Στην έρευνά μας, τουλάχιστον όσον αφορά στην Αθήνα, διαπιστώσαμε εμπειρικά τα εξής:
1. τα καπάκια υπάρχουν κυρίως σε παλιότερες γειτονιές και περιοχές, τουλάχιστον στην Αθήνα.
2. είναι συγκριτικά αραιότερα (ή και ανύπαρκτα) σε μεγάλες λεωφόρους και κεντρικές αρτηρίες και συγκριτικά συχνότερα σε μικρούς δρόμους συνοικιών.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Ποιος σχεδίασε και κατασκεύασε τα καπάκια και γιατί; Υπάρχει κάποιο μοτίβο στην διασπορά και διάταξή τους; Γιατί επελέγησαν τα συγκεκριμένα μαγικά σύμβολα με έμφαση στο πεντάκτινο αστέρι και τις παραλλαγές του;
Όπως και να έχει ένα είναι σίγουρο. Κι όπως το διατυπώνει ο Γ. Μπαλάνος (Σκιά του Κθούλου, σελ. 356-358):
«Μόλο που το ίδιο βασικό σύμβολο επαναλαμβάνεται σταθερά, ποτέ δεν ξεφεύγει από το βασικό μοτίβο. Σε όποια παραλλαγή κι αν το δείτε, όλα τα τυχόν δευτερεύοντα χαρακτηριστικά διατηρούν σταθερά τον ίδιο μαγικό τους χαρακτήρα με απόλυτη συνέπεια προς το μαγικό μοτίβο και πάντα σύμφωνα με τους κανόνες των μαγικών σχέσεων και αναλογιών… Αυτό και μόνο δείχνει ότι… ο σχεδιαστής ήξερε από μαγικά σύμβολα».
Με τους συνεργάτες μου ξεκινήσαμε μια επίπονη έρευνα προσπαθώντας να δώσουμε κάποιες απαντήσεις. Για πρακτικούς λόγους, ορίσαμε ως τομέα έρευνας την περιοχή Κυψέλης- Πατησίων, μια περιοχή όπου αφθονούν τα περίεργα καπάκια. Φυσικά υπάρχουν πολλοί τρόποι έρευνας μιας υπόθεσης -από τον πεζά επιστημονικό έως τον πιο προχωρημένα ανορθόδοξο.
Η συγκεκριμένη έρευνα κινήθηκε στο επίπεδο της «επιστημονικής», τουλάχιστον στην πρώτη φάση της, αν και βεβαίως πολλά άλλα ανορθόδοξα πράγματα παρατηρήθηκαν ή συνέβησαν κατά τη διάρκειά της. Όμως εδώ θα αναφέρουμε μόνο ορισμένα πραγματολογικά χαρακτηριστικά και παραμέτρους που συλλέξαμε με πολύ κόπο. Βλέπετε, η κουβεντούλα περί «ανέμων και υδάτων» είναι ωραία και ανώδυνη, αλλά όταν έρθει η ώρα της πραγματικής έρευνας, τότε ξεχωρίζει η ήρα από το σιτάρι.
Η συγκεκριμένη μεθοδολογία που ακολουθήσαμε ήταν αρκετά περίπλοκη. Καταστρώθηκε ένα περίπλοκο σχέδιο έρευνας που περιλάμβανε τομείς δράσης, λεπτομερείς οδογραφικούς χάρτες, μαρκάρισμα των καπακιών σε αυτούς, κωδικοποίηση, τυποποίηση και ταξινόμηση των συμβόλων (αυτή κι αν ήταν δύσκολη δουλειά!). Φτιάξαμε επίσης καρτέλες για επιτόπια συμπλήρωση με τα στοιχεία του κάθε καπακιού που έπρεπε να μετρηθούν και να εξεταστούν προσεχτικά, αφού προηγουμένως ορίσαμε μεθοδολογία και στρατηγική με ένα σωρό βοηθητικές παραμέτρους. Με δυο λόγια ήταν μια δύσκολη προετοιμασία προκειμένου να μην μείνει έξω κάποια παράμετρος που θα αποδεικνυόταν κρίσιμη αργότερα. Όπως ήταν φυσικό βεβαίως, στην πορεία ανακαλύψαμε σφάλματα και κάναμε διορθώσεις στα αρχικά πλάνα και στο σχέδιο τυποποίησης. Στο σχέδιο συμπεριλαμβανόταν επίσης και φωτογράφηση αρκετών από τα καπάκια.
Η νοητή γραμμή που ορίζει την περιοχή της έρευνας ξεκινά από τη διασταύρωση της Ιουλιανού με την Αχαρνών, ακολουθεί την Ιουλιανού, βγαίνει στην Πατησίων, παρακάμπτει την πλατεία Αιγύπτου, ακολουθεί τη Μαυροματαίων, ανηφορίζει την Ευελπίδων, στρίβει αριστερά στη Λευκάδος, μετά ακολουθεί τη Σποράδων, φτάνει στην αρχή της Αγίας Ζώνης, συνεχίζει, φτάνει στην Ταϋγέτου και την ακολουθεί κι αυτή μέχρι που φτάνει στην οδό Σπ. Λάμπρου λίγο πριν τη λεωφόρο Γαλατσίου. Κατόπιν στρίβει αριστερά κατεβαίνοντας τη Σπ. Λάμπρου ώσπου φτάνει στην Πατησίων. Εκεί στρίβει πάλι και ακολουθεί την Πατησίων μέχρι την οδό Ιθάκης, όπου στρίβει δεξιά και κατεβαίνει την Ιθάκης μέχρι την Αχαρνών. Στην Αχαρνών στρίβει και πάλι και προχωρά μέχρι τη διασταύρωση με την Ιουλιανού.
Πρόκειται για μια περιοχή με έκταση κατά προσέγγιση 2 τετραγωνικά χιλιόμετρα.
Στην περιοχή αυτή εντοπίσαμε συνολικά 352 καπάκια με ερευνητικό ενδιαφέρον εκ των οποίων 115 με πεντάκτινο αστέρι ή πεντάλφα μονή ή διπλή (δηλαδή περίπου το ένα στα τρία).
Από τα 115 αυτά καπάκια, η συντριπτική πλειοψηφία (110) είχαν μονό πεντάκτινο αστέρι- πεντάλφα και μόνο 5 διπλό πεντάκτινο αστέρι- πεντάλφα.
Από τα 115 καπάκια, 25 διέθεταν κάποιο με χαρακτηριστικό στο κέντρο του αστεριού (εσωτερικό κύκλο ή γιν- γιανγκ [συνήθως δυσανάγνωστο, 13], βαθούλωμα [8], καρφί [3], ή το γράμμα [Α, πολύ σπάνιο, μόνο ένα].
Εξηνταεπτά απ’ αυτά ήταν παραλληλόγραμμα με εξαιρετικά ποικίλες διαστάσεις (σε εκατοστά: 29Χ20, 30Χ21, 30Χ22, 30Χ24, 31Χ22, 31Χ23, 32Χ21, 32Χ23, 32Χ24, 32Χ33, 33Χ22, 35Χ25, 35Χ26 και μεγάλες, αποκλειστικά για τα καπάκια με διπλό αστέρι: 40Χ31, 43Χ35, 45Χ35, 54Χ40).
Σαρανταοκτώ απ’ αυτά ήταν τετράγωνα (διαστάσεις 15Χ15, 17Χ17, 18Χ18, 20Χ20, 21Χ21 και 24Χ24 εκατοστά).
Εξήντα καπάκια διέθεταν το σύμβολο του γιν γιανγκ στις τέσσερις άκρες (τις περισσότερες φορές ήταν δυσδιάκριτο- συνήθως έμοιαζε με βίδα). Κάποια διέθεταν και γιν- γιανγκ και σε άλλα σημεία τους.

Από τα 115 καπάκια, μόνο 3 φιλοξενούσαν την «καθαρόαιμη» πεντάλφα. Είναι αξιοσημείωτο πως αυτά ήταν ομοιόμορφα και ο κύκλος γύρω από την πεντάλφα ήταν σχηματισμένος με κουκίδες.
Επίσης, όπως αναφέραμε ήδη, από τα 115 καπάκια, μόνο 5 έφεραν διπλά αστέρια, εκ των οποίων 4 διπλά πεντάκτινα αστέρια (όλα με βαθούλωμα στο κέντρο) και 1 διπλή πεντάλφα.

Μπορεί αυτά τα παραπάνω στοιχεία να μοιάζουν ανιαρά και ανούσια και να θυμίζουν τις στείρες στατιστικές περί εμφανίσεων ΑΤΙΑ που ήταν κάποτε πολύ δημοφιλείς, αλλά αν μη τι άλλο είναι υπαρκτά και αποτελούν μια βάση "σκληρών” δεδομένων (τη στιγμή που οι περισσότεροι σαλιαρίζουν σκαρώνοντας νεφελώδεις θεωρίες χωρίς να έχουν βγει καν στον διπλανό δρόμο για να δουν από κοντά πώς είναι αυτά τα ρημάδια τα καπάκια). Το κατά πόσο αυτή η βάση δεδομένων είναι αντιπροσωπευτική του «γενικού πληθυσμού» είναι άλλη ιστορία. Η Αθήνα είναι τεράστια και μια περιοχή της με εμβαδόν μόνο 2 τετραγωνικά χιλιόμετρα αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό. Το σίγουρο είναι ότι φανέρωσε τις δυσκολίες ακόμα και μιας απλής έρευνας στον τομέα αυτό.
Ίσως η σημαντικότερη «ανακάλυψή» μας να ήταν η εξής: στη συντριπτική πλειοψηφία τους, τα 115 καπάκια δεν σκέπαζαν ούτε εισόδους προς περίεργες υπόγειες στοές, ούτε καταφύγια υποχθόνιων, ούτε διόδους προς άλλους κόσμους αλλά συνηθισμένες παροχές πετρελαίου πολυκατοικιών (συνολικά 89 καπάκια, δηλ. περίπου οκτώ στα δέκα). Από τα υπόλοιπα, κάποια είναι άγνωστο τι σκέπαζαν (ήταν κολλημένα ή σκουριασμένα), άλλα κάλυπταν φρεάτια-υδρορροές, ή ήταν μπαζωμένα ή τσιμεντωμένα. Σχετικά με τα τελευταία, κάποιες φορές που καταφέραμε να συλλέξουμε πληροφορίες από διαχειριστές και περίοικους, επρόκειτο για παλιές και απενεργοποιημένες παροχές πετρελαίου πολυκατοικιών.
Το στοιχείο των παροχών πετρελαίου είναι αρκετά σημαντικό και θα το εξετάσουμε λίγο αργότερα.
Αν έχει κάποια σημασία, από τα 115 καπάκια τα 101 είχαν κάθετες ραβδώσεις και τα 14 διαγώνιες. Τα 63 ήταν σε καλή κατάσταση, τα 47 σε ποικίλους βαθμούς φθοράς (αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι και τα 5 καπάκια με διπλό πεντάκτινο αστέρι-πενάλφα ήταν όλα φθαρμένα, πράγμα που μάλλον προδίδει μεγαλύτερη ηλικία) και τα υπόλοιπα 5 σπασμένα.
Αφήνοντας τώρα τον μερικό πληθυσμό των καπακιών με τα πεντάκτινα αστέρια, περνάμε σε κάποιες άλλες κατηγορίες.
Επί γενικού συνόλου 352 καπακιών, πολύ σπάνιο αποδείχτηκε είναι το εξάκτινο αστέρι (σύνολο 5 καπάκια, εκ των οποίων ένα «καθαρόαιμο» και 4 στυλιζαρισμένα). Τέσσερα απ’ αυτά ήταν τετράγωνα (διαστάσεις 16Χ16 και 18Χ18 εκ) κι ένα παραλληλόγραμμο (30Χ21 εκ), όλα με κάθετες ραβδώσεις. Τρία απ’ αυτά σκέπαζαν παροχές πετρελαίου, ένα φρεάτιο κι ένα άγνωστο.
 
Εντοπίσαμε επίσης 7 καπάκια με πεντάκτινα στυλιζαρισμένα αστέρια (πλέον των προαναφερθέντων 115 «καθαρόαιμων» καπακιών). Τα διαχωρίσαμε, επειδή το συγκεκριμένο σύμβολο αναμειγνύεται με κάποια άλλα σύμβολα και γράμματα σε άλλες κατηγορίες καπακιών. Ίσως αυτός ο διαχωρισμός να είναι αυθαίρετος αλλά δυστυχώς αυτό είναι το πρόβλημα της εφαρμογής «επιστημονικών κριτηρίων» στην έρευνα. Ωστόσο δεν δεσμευόμαστε από τον διαχωρισμό αυτό παρά μόνο στην καταλογογραφική αυτή παρουσίαση.
Όπως ήταν αναμενόμενο, τρία απ’S αυτά σκεπάζουν εισόδους πετρελαίου.
Διευρύνοντας τον κύκλο της έρευνας, μπορούμε να ξεχωρίσουμε και μια άλλη κατηγορία: τα καπάκια με τα ηλιακά σύμβολα, συνήθως δυο ομόκεντρους κύκλους (λίγο πολύ σαν το σύμβολο της Πολεμικής Αεροπορίας). Βρέθηκαν 59 απ’ αυτά επί συνόλου 352. Επειδή και στην περίπτωση αυτή υπάρχει μια σύγχυση σε ό,τι αφορά τον «καθαρόαιμο» ηλιακό συμβολισμό σε συνδυασμό με παρεμφερή σχήματα, θα αποφύγουμε εδώ να δώσουμε άλλες λεπτομέρειες μέχρι να υπάρξει περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων.

Η συνέχεια και το τέλος αυτού του άρθρου θα το βρείτε ΕΔΩ
Ψηφοφορία
Σε τι θέματα θέλετε να ανανεώσουμε το site μας?
Total of answers: 340
Login form
Επισκεψιμότητα
Total online: 1
Επισκέπτες: 1
Μέλη: 0
Site Translator
 
Visitors Location
Γίνετε μέλος μας!


Τα βιβλία μας!
Για τους λάτρεις του τρόμου.




Σε συνεργασία με:




Το Ράδιο μας!